måndag 12 september 2011

Förberedning

Nu börjar det dra ihop sig! Nu börjar jag till och med drömma om Buck om nätterna. Inatt var jag ute och gick med honom, jädrans vad man längtar nu. Har till och med börjat gå upp tidigare om morgonen för att ha tid att klämma in en hundtimme på morgonen fylld med promenad och aktivering. Jag är ju vanligtvis en sjusovare utan dess like så lite nöjd med sig själv är man allt.



Vi har även börjat att valpsäkra lägenheten på riktigt nu. Har varit lite i en dvala sedan vi flyttade in i lägenheten i och med att man blev ganska trött av flytt, jobb samt skolstart. Nu har vi börjat fixa ordentligt inför Bucks hemkomst och börjat ta ned flyttkartonger i förrådet samt så har vi börjat fixa alla de sladdarna vi hade liggandes i lägenheten. Vill inte ha en klumpig valp insnurrad som drar ned diverse elektronik så vi har dragit ihop alla kablarna bakom tv:n samt så har vi fäst nätverkskablarna längs väggen. Jädrans vilken ordning det blev! Skönt att valphemkomsten ger oss en spark i baken att fixa allt i lägenheten sedan flytten, ibland behöver man en liten övertalning. Samt har katterna fått flytta upp sin matplats på en byrå, något som katterna älskade då de fick ha maten i vårt sovrum där de har sin brottningsarena (det vill säga vår säng).

Något annat jag har börjat intressera mig för nu är valpträning. Har nu, efter mycket inrådan, valt att försöka lära mig konsten att klickerträna. Har stött på fenomenet förr men beslutade då att hålla mig till frasen "man kan inte lära gamla hundar att sitta". Den gamla hunden var faktiskt inte jag, utan vår Bearded Collie på åtta år. Nu var inte det så gammalt för en hund, men en nonchalant hanhund van med annan träning ägnade knappt en sekund åt en liten junior med en klickande liten låda. Det var på inrådan av Diana som jag till slut valde att pröva på klickerträning. Diana undervisar i de naturvetenskapliga ämnena jag läser men är även instruktör på Skutskärs Brukshundsklubb, den klubb som jag förmodligen kommer att ansluta mig till. Diana leder bland annat valpkurser samt så har hon en Border Collie och en Australian Shepherd. Mer om hennes hundar och hennes träning kan ni läsa
här.

Jag hade tänkt att skriva om för- och nackdelar om klickerträning i detta inlägg men jag höll mig ifrån det. För att få lite mer info angående klickerträning så pratade jag med Ulrika, som bland annat undervisar i hundkurser på Realgymnasiet, och insåg att jag har noll koll angående klickerträning. Jag fick lite material att läsa samt lite övningar för att "klicka in mig själv" för att inte göra fel sedan när Buck kommer. Mer om Ulrika och hennes träning finns
här.

Känns spännande, samt ännu mer nervöst. Nu har jag lite att göra innan sista helgen i September...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar