söndag 19 februari 2012

Träning i Hofors

Idag åkte jag, Diana och Ebba och tränade lydad på Hofors Brukshundsklubb. Solen sken, vi var alla glada och hundarna hade roligt. Som vanligt började vi dagen med att släppa hundarna lösa i skogen så de fick en ordentligt promenad samt så fick de leka av sig innan "allvaret" började.


Sammanfattning av dagens träning:

Min attityd: Glad och positiv
Bucks attityd: Energisk, glad och fokuserad
Träning: Fotgående, nostargeting samt fokuseringsträning
Belöning: Godis samt två pipleksaker.  Leksakerna kastades och fokusen var att få Buck att vilja leka med mig och stänga av omgivningen.
Tillvägagångssätt: 



Fotgående: Provade först att bara gå runt och när Buck kom i rätt position fick han klick och belöning. Dock funkade detta inte bra idag, så vi prövade på ett annat sätt, nämligen att jag satte Buck i rätt position fick honom att gå fot med mig några steg. När han gjorde som önskat, jag krävde bara att han var i rätt position med bra fokus ett få antal steg, fick han klick och belöning. Detta funkade mycket bra och vi höjde antalet steg lite, och det funkade även bra det.




Nostargeting: Jag håller upp en flat hand som Buck ska snudda nosen mot. När han gjorde detta fick han klick och godis. Detta är Buck väldigt haj på nu och vi ska börja med tasstargeting.




Fokuseringsträning: Här fokuserade vi på att jag skulle vara intressant och att jag skulle vara lekfull med belöningarna så Buck stängde om omgivningen för att fokusera på mig. Detta har jag tränat och kämpat väldigt mycket med så jag tyckte Buck gjorde detta superbra. Min egna slutsats är att när jag fokuserade och gjorde "rätt" blev det lättare för Buck att se mig som intressant.  Jag hade två pipleksaker. En som jag kastade när han gjorde en uppgift rätt, och en till som jag fick honom att komma till mig med. När han kom kastade jag iväg den och vice versa. 




Resultat: Mycket lyckat! Både jag och Buck hade en bra känsla efter denna träningsdag. Vi kom överens och vi förstod varandra mycket bra. Träningen att få mig att vara bra och intressant med belöningarna har gett resultat. Buck var mycket fokuserad på mig.




Vad jag gjorde bra: Jag hade en bra och positiv attityd, något som Buck gillade. Jag gjorde belöningarna mycket bra och var inte tråkig som jag lätt blir annars, utan Buck tyckte jag var rolig och han var mer intresserad av att leka med mig än att leka själv som han brukar vilja annars. Är mycket nöjd över min insats!




Vad Buck gjorde bra: Buck var glad och fokuserad. Han kämpade på bra och gav inte upp även om det blev svårt. Han blir bättre och bättre på att tänka själv, något som jag förstörde för honom tidigare. Han brydde sig dessutom inte så mycket om omgivningen, något som varit väldigt störande innan.




Vad vi måste jobba på: Jag måste försöka lära mig av med ovanan att hjälpa Buck för mycket med ljud och rörelser utan få honom att vilja jobba själv. Vi måste lägga mer vikt på shaping och jag måste våga sänka kraven och gå tillbaka i inlärningen om det behövs samt inte känna mig rädd för att erkänna att vi måste träna på något. Måste även jobba på att inte ta åt mig för mycket om saker och ting inte går som det är tänkt och inte bestraffa mig själv för det. 



Ebba och Lassie leker

Ebba och Diana försöker få Lassie att vilja leka mer med dom än själv. De lyckades bra :)

Ebba belönar Lassie efter ett lyckat "Stå"


Kexx i "Rutan"

Kexx i "Rutan"


Rico på väg mot "Rutan"

Rico njuter i solen




Kexx var dagens chaufför 





2 kommentarer:

  1. Vad fin Buck är! Han har samma täckning som min aussievalp :) Och kul med lydnadsträning!


    Elin & Billy
    http://elinselin.se/wordpress

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han var verkligen jättefin din Billy! Tack för att du kikade in här på mig och Buck :)

      Elin & Buck

      Radera