lördag 14 januari 2012

Träning i Skutskär

Började dagen med att inte bli väckt av en kissnödig hund klockan sju, utan strax före nio gick man upp och var nöjd över att Buck tagit sovmorgon. När jag kom ut i hallen så jag dock varför han hade gett mig sovmorgon, för han hade varit inne på toaletten och hämtat en toapappersrulle. Alltså hade han varit för upptagen med annat för att gå på promenad...

Efter att ha packat ihop godis, vatten, kamera och diverse leksaker så blev vi upphämtad av Ebba och Lassie. Runt klockan tio inställde vi oss på Skutskärs Brukshundsklubb och började med att promenera jyckarna innan vi började träna. Först så fick jag och Buck träna budföring med Diana. Det var superskoj!
Budföring innebär att jag sätter Buck vid min vänstra sida, och när han tar focus på den person som står X antal meter bort, i detta fall Diana på ca 8m avstånd, så säger jag "marsch". Då ska han egentligen springa och sätta sig vid den främmande personens sida  och invänta samma kommando där och återvända till mig, men nu var ju Buck nybörjare, så vi gjorde lite annorlunda. Om Buck började springa mot Diana och visade att han tog kontakt med henne så fick han belöning. Han var superduktig! Känns inte som att något kommer vara omöjligt med den här herren.

Vi tränade även på kommandot "Stå". För det första så kommer det vara en viktig del i de olika lydnadsklasserna, men kommer även vara praktiskt vid till exempel utställning och dylikt. Eftersom jag hade haft problem med att lära in det här momentet så gav Diana mig lite tips på hur jag skulle göra och vi använde oss av något som kallades omvänt lockande (har jag för mig i alla fall..) Jag fick sätta mig på huk och hålla godis handen framför Buck. När han försökte ta godiset på eget bevåg så puttade jag bort honom och stängde handen så godiset "försvann". Likadant om han satte sig ned eller hade bristande intresse. När han dock stod stilla så öppnades handen och godiset visades. När han stått stilla i några sekunder fick han en godisbit. Snart så höjdes kraven och till slut så skulle han stå och titta på mig innan han fick godis. Även detta gjorde han klockrent och vi kom så långt att han stod stilla även om jag reste mig från min hukade position. Älskade hund!

När vi ska gå in på planen brukar Buck behandla mig som luft och dra som ett jehu i kopplet med nosen i backen. Detta är något jag stört mig mycket på och det enda sättet jag har haft att försöka undvika det med är samma metod som jag använder när han drar i vardagen. Det innebär att så fort som kopplet blir sträckt så stannar jag. Och Buck fortsätter ligga på i kopplet backar jag tills han är avslappnad och fortsätter då gå med en eftergift på kopplet. Detta har visat sig vara jätteeffektivt och på de vanliga promenaderna så drar han sällan nu för tiden.
Men i alla fall, jag fick tipset att så fort som Buck visade intresse att söka kontakt med mig med eget initiativ på planen fick han jättemycket beröm med lek, bus och godis. Till slut hade jag en valp som satt med full fokus på mig. Var jättekul! Men fick snabbt slut på korv...

Diana visade även momenten i Lydnadsklass 1, så nu vet jag vad jag har att träna på; en hel del.

Jag och Ebba avslutade dagen med att ta en promenad och släppa lös våra lurvbollar. De sprang och lekte oavbruten och resultatet var att Buck varit nöjd och legat och sovit hela kvällen :)


Buck visar att han är trött på att leva som burfågel och Lassie har, som man ser, tröttnat på den ljudliga valpen


Rico busar


Bolltokig


Även en border collie kan bli trött. Tillfälligt i alla fall. Man ser fortfarande hur taggad han är.



Diana visar momentet "Fot" ur Lydnadsklass 1


Diana tränar "Stå" med Lassie


Ebba och Lassie



Jag och Buck tränar "Stå"



Buck blev snabbt med på noterna








2 kommentarer:

  1. Så fin han är, Buck!

    /Bucks syster Thysa & matte Sofie

    SvaraRadera
  2. Fin blogg du har :)

    http://lagottonteddie.blogg.se/

    SvaraRadera