måndag 7 maj 2012

Inlärning av Inkallning










Detta är en del till min redovisning till mitt projektarbete.
Tillhörande text (utkast):
I – För att i början få Buck att förstå vad han ska göra så har jag satt honom ned bredvid mig i önskad position. Därifrån har han gått belöning vid kontakt. När han förstått vad jag söker efter lade jag till kommandot ”fot”. Jag belönar långt ut med godiset då Buck har en tendens att sitta snett med rumpan bort från mig. Eftersom det han önskar nu kommer från vänster vänder han kroppen lätt hit, något som resulterar i att hans bakdel vänds mer mot mig = önskad position. 



II – Efter att Buck blivit helt säker på första delmomentet avancerar vi. Jag hjälper honom in i rätt position med en armrörelse. I handen har jag godiset som i detta delmoment är hans belöning. Detta är filmat när Buck är hyfsat säker på detta moment, så för de som ska börja med detta så rekommenderar jag att göra en större, långsamare och tydligare rörelse. 

III – Detta är inkallning som är på rätt väg till det önskade resultatet. Att komma springande mot mig när jag säger ”kom” har övats in när jag haft honom lös. När han självmant sprungit mot mig har jag belönat honom med rösten, godis och/eller lek. Jag lade även då in kommandot ”kom”. För att få inkallningen lyckad har jag kopplat ihop kommandonen ”kom” och ”fot”. Jag ber honom komma och sedan ber jag honom att sätta sig i fotposition. Denna inkallning är endast en bit på väg då jag på detta videoklipp hjälper honom in i rätt position bredvid mig.




Tyckte ni detta var bra?
Ska jag göra så med fler moment?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar