torsdag 25 augusti 2011

En far, en mor och en jädrans massa mentalitetsinformation

När jag intresserade mig för att skaffa en Aussie så mötte jag direkt begreppet "MH". MH står för Mentalbeskrivning Hund, något som jag absolut inte hade vetat (även om det är, nu när man vet begreppets mening, otroligt logiskt) om jag inte hade hittat informationen här. På denna länk finns även momentens beskrivning och en massa interssant fakta om vad MH innebär samt varför man gör det. Naturligtvis har jag, i och med införskaffandet av en Aussie, bestämt mig för att lilla Buck ska genomgå detta. Dock får han ju  vänta något år på detta vilket matte är otroligt tacksam över så hon har ett bra tag på sig att träna. Man kan ju fundera över mina tävlingnerver då jag redan är nervös efter något individuellt prov som kommer märka vår hund för evigt inom avel med mera.. eh he.. Kanske Alex får det uppgiften vid närmare eftertanke..
Iallafall så tog jag ju naturligtvis och analyserade Bucks föräldrars MH (mest för att jag skulle övertyga mig själv om att jag visste vad jag sysslade med) inför valpköpet så jag kunde få en liten inblick om vilken mentalitet den lilla odågan har rinnandes i sina ådror.  Tänkte också ta och introducera MH för de läsare som inte har inte har mött begreppet tidigare genom att lägga upp bilder och Bucks föräldrar samt deras resultat på mentalitetstestet. Bilderna och resultatet hittast ursprungligen på Bucks uppfödares blogg.


Fader

Bayshore Stonehaven Simple Red

Cobbe

Cobbes röntgen och ögonlysning

Röntgen 100121: HD grad B, ED grad 1
Ögonlysning 110205: UA

Cobbes MH

Kontakt
Hälsning: 4, Samarbete: 3, Hantering: 3
Lek
Leklust: 4, Gripande: 3, Grip/Dragkamp: 4
Förföljande
Förföljande: 4, Gripande: 1, Gripande: 1

Aktivitet: 2
Avståndslek
Intresse: 2, Hot/Agg: 1, Nyfiken: 2, Leklust: 4, Samarbete: 4
Överraskning
Rädsla: 4, Hot/Agg: 2, Nyfikenhet: 2, Kvarstående Rädsla: 2, Kvarstående Intresse: 3
Ljud
Rädsla: 2, Nyfikenhet: 2, Kvarstående Rädsla: 1, Kvarstående Intresse: 2
Spöken
Hot/agg: 3, Kontroll: 5, Rädsla: 2, Nyfikenhet: 5, Kontakt: 4
Lek 2
Leklust: 1, Gripande: 1

Skott: 3



Moder:

Missnutt's Diamond Smilla

Smilla
Smillas röntgen och ögonlysning

Röntgen 110321: HD grad A, ED UA
Ögonlysning 110321: UA

Smillas MH

Kontakt
Hälsning: 4, Samarbete: 3, Hantering: 5
Lek
Leklust: 4, Gripande: 5, Grip/Dragkamp: 4
Förföljande
Förföljande: 4, Gripande: 3, Gripande: 4

Aktivitet: 3
Avståndslek
Intresse: 3, Hot/Agg: 1, Nyfiken: 2, Leklust: 4, Samarbete: 3
Överraskning
Rädsla: 3, Hot/Agg: 1, Nyfikenhet: 1, Kvarstående Rädsla: 1, Kvarstående Intresse: 3
Ljud
Rädsla: 1, Nyfikenhet: 5, Kvarstående Rädsla: 1, Kvarstående Intresse: 2
Spöken
Hot/Agg: 3, Kontroll: 3, Rädsla: 3, Nyfikenhet: 5, Kontakt: 4
Lek 2
Leklust: 4, Gripande: 4

Skott: 1



Logga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar