tisdag 10 januari 2012

"Fjant?" "Här är jag mamma!"

Idag efter jag varit i skolan tog jag med mig Buck ut och tränade lite. Alex följde huttrande med som lojal åskådare i kylan. Vi tränade inkallning med sitta fot, det vill säga att jag kallar in honom från ca 10m och han ska komma och sätta sig fot. Han var utomordentlig! Satt och funderade på var min lilla fjanthund tagit vägen, inte har han gått och blivit mer vuxen tro? Eftersom inkallningen med fot gick så bra tränade vi även också att gå fot. Även här var det utomordentliga resultat. Är så himla stolt! 
Eftersom jag är f.d hästtjej så vet jag att när det känns som bäst är det tillfälle att avsluta träningen. Detta för att de positiva känslorna ska finnas kvar mellan mig och hunden inför nästa träning. Man såg på Buck att han var riktigt stolt över att han gjorde mig så tillfreds med sitt beteende, så förutom att belönas med korv och lek fick han även springa lös när vi gick hemåt. Då det var ganska sent ute så visste jag att antalet människor ute skulle vara lågt, så därför tog jag tillfället i akt att låta honom träna på fritt följe. Varje gång han kom lång ifrån oss kallade jag in honom och när han kom fram överöste jag honom med beröm och lekte med honom med bollen. På detta sätt var han noga med att inte hamna för långt bort från oss utifall något roligt skulle hända. 

Eftersom vår leverans från Foderbilen kom idag så kom även den nya träningsleksaken. Det är en gummiboll fäst i rep. Inuti bollen finns en bjällra. Jag har varit väldigt emot bjällror i hundleksaker då jag anser att skaderisken är för hög, men för denna produkt läste jag mycket recensioner och fick uppfattningen att den var väldigt hållbar. Dock är den endast för belöning vid träning liksom tennisbollen i elastiskt snöre är. De är väldigt "heta" leksaker, det vill säga några som han förmodligen skulle gå så långt som att dö för att få leka med. Så jag tillät en bjällra då den för det första verkade tillräckligt säker och för det andra inte är något han får ha utan uppsyn över leken. 

I och med leveransen så fick vi även selen idag. Det är en orange Y-sele från Hurtta med reflexer. Den är otroligt snygg, den matchar Bucks tan-tecken utmärkt, och den har en otrolig passform. Rekommenderar den verkligen :)






Selen från Hurtta





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar