söndag 8 januari 2012

Värsta spårhunden

Idag har vi varit och spårat med Diana och Ebba. Det var första gången som Buck spårade och han var superduktig! Eftersom Buck var grön på detta (och så även jag) så lade vi bara tre korta spår med hjälp av Diana som coachade oss till målet. Buck var väldigt duktig och gjorde allt som jag bad honom om, härliga voff! Eftersom vi inte spårat förut fick vi låna lite utrustning av Diana, men eftersom man blev så intresserad av att spåra blev det att beställa egna grejer så fort man kom hem.. ;)

När vi lade enkla spår till Buck så gjorde vi så att Diana höll i Buck medans jag klampade ett tätt spår rakt ut i skogen ca 10m långt. Jag lade korv typ var 4m och i slutet av spåret låg hans favoritleksak; tennisbollen i elastiskt snöre. När allt var utplacerat gick jag en omväg genom skogen ut till vägen vi var på från början då man inte får går samma spår tillbaka. När jag kom fram till Buck visade jag honom vägen in på spåret och lät spårlinan löpa fritt i handen. Diana berätta att jag inte skulle försöka korrigera honom om han kom ifrån spåret, utan berömma honom om han hittade in på det igen. Dock var han klockren på att följa spåret till leksaken, även när vi gjorde lite krångligare spår (enligt mig blev de lite längre och svårare i alla fall).


Buck fick vila lite och medans så fick jag se när Diana spårade med Rico, samt fick jag pröva att föra Kexx när han följde ett spår för appell-klass. Snacka om att man fick röra på sig! Men kul var det, även om man fick hoppa som en dåre över stock och sten.




Vi prövade även uppletning. Detta var Buck även kung på, så snacka om att man var stolt! Hans favoritleksak visades upp för honom och gömdes i skogen och han fick i uppgift att hitta den. Det här var lite krångligare än spåret för herrn, men inte svårt alls. Underbara jycke!

Efteråt släppte vi ihop alla hundarna och gick på promenad i skogen. Herr charmknutte försökte charma den milt sagt energirika dalmatinertiken. Om hon sprang ifrån honom visade han sitt missnöje med att skälla lite på henne. Tyvärr är man inte så skräckinslagande när man är liten och fluffig ;)

Nu är nästa träning inplanerad på Skutskärs Brukshundsklubb på lördag. Om jag inte tror fel tror jag minsann det är lydnad skrivet på schemat.





Rico förbereds inför spåret



Diana visar hur man ska fästa utrustning med mera



Taggad dalmatiner inför uppletning


Tyvärr ville inte min kamera som mig och bilderna på när Buck lekte med de andra är mystiskt borta..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar